Syringomyelia

Cavalier King Charles Spaniel

Er en alvorlig sykdom, som skyldes avl på kroppsform. Kraniet på hunden er for trangt i nakkepartiet. Dette fører til unormal flyt av spinalveske mellom hjerne og ryggmarg. Spinalvesken skal normalt flyte fram og tilbake ved hvert hjerteslag. Når hjertet pumper blod til hjernen, flyter spinalvesken ut i ryggmargen, for å lage plass til det økte volumet fra blodet. Ved hel eller delvis blokkering av overgangen mellom kraniet og ryggmarg kan det oppstå veskefylte hulrom i hjerne og øvre del av ryggmarg.

Veskefylte hulrom inne i ryggmargen i nakkeområdet har fått betegnelsen Syringomyelia.

Symptomer:

Kan sjelden oppdages før valpen er minst 6 måneder gammel.

Smerte er det vanligste symptomet. Varierer fra hund til hund, men ofte som hyperfølsomhet i nakken. Hunden klør seg i luften ved nakke/skulder. Ved alvorlige tilfeller vil hunden prøve å unngå å senke hodet. Sover og spiser med hodet høyt hevet. Hundens labber blir gradvis svakere, slik at det blir vanskeligere og vanskeligere for hunden å gå.

Diagnose:

Eneste nøyaktige måte å fastslå sykdommen på er å ta en MRI skanning av hode og nakke på hunden. MRI tillater veterinæren å studere hjerne og nakke etter deformasjoner som hindrer flyt av spinalvesken. Uten MRI kan sykdommen lett forveksles med betennelse i mellomøret.

Behandling:

Er få muligheter til behandling. Før full utvikling, kan symptomer dempes med kortikosteroider. Disse medisinene kan ha alvorlige bivirkninger. Har ingen virkning på utviklingen av sykdommen.

Medisiner som demper produksjonen av spinalveske, kan være virkningsfulle, men dokumentasjon mangler.

Siste utvei er operasjon, der en del av kraniet i nakken blir endret på, for å tillate fri flyt av spinalvesken.

Les mer her (engelsk): http://cavalierhealth.org/syringomyelia.htm

Cavalier King Charles Spaniel

MRI bilder

MRI av frisk valp
MRI 06_2007

Bilde av foreløpig frisk 6 mnd. valp. Ev. endringer kommer som (*1) utvidelse av hulrom, og (*2) deformering av lillehjerne.

MRI av samme hund, nå 2 år gammel
MRI 12_2008

Bilde av samme hund, nå 2 år gammel. Hunden viser ingen fysiske tegn til syringomyelia, men vi ser (*1) utvidelse av hulrom i ryggmarg, og (*2) begynnende deformering av lillehjerne. Hulrom er nå 3,8 mm

MRI av hund med diagnosen Syringomyelia
MRI 05_2007

Bilde av hund med diagnosen Syringomyelia..  Legg merke til  (*1) utvidelse av hulrom, og (*2) deformering av lillehjerne.

Alle bilder Bernt Lande