Hoftedysplasi (HD)

Generelt store hunderaser

Skyldes feilslitasje i hofte, på grunn av dårlig passform i leddene, eller ustabilt ledd. Kan komme både på grunn av skade og gener (avl). Kroppen avsetter forkalkninger i leddet i et forsøk på å stabilisere det.

Symptomer:

Valpen løper med bakbena samlet. Etter mosjon, er valpen lite villig til å reise seg. Når den står, vil bakbena ikke være parallelle. Ved alvorligere dysplasi vil hunden lene seg forover for å overføre mer vekt til forbena. Symptom pleier å oppstå i 5 til 13 måneders alder.

Diagnose:

Hunden blir bedøvd, og røntgenfotografert. For rasehunder til avl, blir bildene sendt til studering av autorisert veterinær i Norsk Kennel Klub. Man ser etter avflating av hofteskål, hoftekule og forkalkninger på bekkenet og lårhals.

Behandling:

Ved lettere symptomer, gis smertestillende og betennelsesdempende middel. Ved alvorligere symptomer kan bli kirurgi vurdert. Er flere metoder som kan brukes.

1. Kutte muskelen som presser bakbeina sammen. Er vekslende hell ved dette.

2. Fjerne hele hoftekulen. Er ikke så dramatisk som det hØres ut. De ytre musklene vil kompensere ved å bli sterkere og holde bena på plass. Det danner seg etter hvert et fungerende glideledd.

3. Skifte ut hofteleddet med ett kunstig.

Les mer her (engelsk): http://www.spinone.com/hipdysplasia.htm

Røntgen bilder

Røntgenbilde av frisk hund
Røntgen 00_2007

Bilde av hoftene til en frisk hund. Ved HD vil man se (*1) avflating av hoftekule og hofteskål, og (*2) Forkalkninger på bekken og lårhals.

Røntgenbilde av hofter med slitasje i en hofteskål.
Røntgen 00_2007

Bilde av hoftene til en hund med diagnosen HD. Legg merke til (*1) slitasje i hofteskål og plassering av hoftekuler.

Røntgenbilde av hoftekule med forkalkning.
Røntgen 00_2007

Bilde av ene hoften til en hund med diagnosen HD. Legg merke til (*1)  forkalkning på hoftekulen.

Alle bilder Bernt Lande